OtherPapers.com - Other Term Papers and Free Essays
Search

Teori Harapan

Essay by   •  December 10, 2011  •  Essay  •  356 Words (2 Pages)  •  1,369 Views

Essay Preview: Teori Harapan

Report this essay
Page 1 of 2

CriticismsSome pengkritik model jangka Graen (1969) Lawler (1971), Lawler dan Porter (1967), dan Porter dan Lawler (1968). [10] kritikan mereka teori berdasarkan model jangkaan yang terlalu simplistik dalam alam semula jadi; pengkritik ini mula membuat penyesuaian kepada model Vroom.

Edward Lawler mendakwa bahawa kesederhanaan dalam teori jangkaan mengelirukan kerana ia mengandaikan bahawa jika majikan membuat pahala, seperti bonus kewangan atau promosi, menarik cukup, pekerja akan meningkatkan produktiviti mereka untuk mendapatkan pahala. [11] Walau bagaimanapun, ini hanya kerja-kerja jika pekerja percaya balasannya ialah memberi manfaat kepada keperluan segera mereka. Sebagai contoh, peningkatan $ 2 gaji tidak mungkin wajar kepada pekerja jika kenaikan itu menolak ke dalam kurungan cukai di mana gaji bersih sebenarnya dikurangkan. Begitu juga, promosi yang memberikan kedudukan yang lebih tinggi tetapi memerlukan lebih masa mungkin menjadi penghalang kepada pekerja yang menghargai masa petang dan hujung minggu dengan anak-anaknya.

Lawler cadangan baru untuk teori jangkaan tidak bertentangan dengan teori Vroom. Lawler berhujah bahawa oleh kerana terdapat pelbagai perkembangan teori jangkaan sejak penciptaan pada tahun 1964; model jangkaan keperluan yang perlu dikemaskini. Model baru Lawler adalah berdasarkan empat tuntutan. [12] Pertama, apabila terdapat beberapa hasil, individu biasanya akan mempunyai keutamaan di kalangan orang-orang hasil. Kedua, terdapat kepercayaan di pihak individu itu bahawa tindakan mereka (s) akan mencapai hasil yang mereka inginkan. Tiga, apa-apa hasil yang dikehendaki telah dijana oleh tingkah laku individu. Akhir sekali, tindakan yang dihasilkan oleh individu yang telah dijana oleh keputusan pilihan dan kehendak individu.

Sebaliknya hanya melihat pada jangka dan perantaraan, WF Maloney dan JM McFillen [12] didapati bahawa teori jangkaan yang digunakan tertumpu boleh menjelaskan motivasi individu-individu yang diambil bekerja oleh industri pembinaan. Sebagai contoh, mereka menggunakan jangka pekerja dan pekerja perantaraan. Jangka Pekerja apabila penyelia mewujudkan perlawanan yang sama antara pekerja dan pekerjaan mereka. Perantaraan Pekerja adalah apabila seorang pekerja mengetahui bahawa apa-apa peningkatan dalam prestasi mereka membawa kepada mencapai matlamat mereka.

Dalam bab bertajuk "Mengenai Asal-usul Teori Jangka" yang disiarkan dalam Minda Great dalam bidang Pengurusan oleh Ken G. Smith dan Michael A. Hitt, Vroom sendiri bersetuju dengan beberapa kritikan-kritikan ini dan menyatakan bahawa dia merasa bahawa teori perlu diperluaskan untuk merangkumi penyelidikan yang dijalankan sejak penerbitan asal bukunya.

...

...

Download as:   txt (2.6 Kb)   pdf (58.8 Kb)   docx (9.5 Kb)  
Continue for 1 more page »
Only available on OtherPapers.com
Citation Generator

(2011, 12). Teori Harapan. OtherPapers.com. Retrieved 12, 2011, from https://www.otherpapers.com/essay/Teori-Harapan/16741.html

"Teori Harapan" OtherPapers.com. 12 2011. 2011. 12 2011 <https://www.otherpapers.com/essay/Teori-Harapan/16741.html>.

"Teori Harapan." OtherPapers.com. OtherPapers.com, 12 2011. Web. 12 2011. <https://www.otherpapers.com/essay/Teori-Harapan/16741.html>.

"Teori Harapan." OtherPapers.com. 12, 2011. Accessed 12, 2011. https://www.otherpapers.com/essay/Teori-Harapan/16741.html.