OtherPapers.com - Other Term Papers and Free Essays
Search

E-Banking

Essay by   •  July 20, 2011  •  Essay  •  1,784 Words (8 Pages)  •  1,417 Views

Essay Preview: E-Banking

Report this essay
Page 1 of 8

برخی از اصلاحات راهبردی در سیستم بانکی با هدف توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی

ـ ترغیب و تشویق مردم به بهره گیری از سیستمهای جدید

ـ مطالعه، نیاز سنجی، فرهنگ سازی و پیاده سازی طرح های ویژه با قابلیتهای با لای کاری که مورد استفاده

عموم قرار بگیرد.

ـ توسعه اشتغال زایی با نگرش تخصص سالاری امکان گسترش رقابتهای سالم بانکی با استفاده از تعریف و توزیع

خدمات متنوع و جدید برای مردم.

خدمات نوین بانکی که همگی حاصل توسعه زیر ساختی و فنی فناوری اطلاعات در ساختار بانکی کشور می باشد برای قرار گرفتن در مسیر اصلاحات راهبردی مبتنی بر نگرش فناورانه باید بتواند در دو راستای کمی و کیفی نظام بانکی و خدمات آنها را دچار تحولات اساسی کند. به عنوان مثال در سیستم بانکداری از طریق موبایل این امکان برای مشتریان بانکها بوجود می آید تا خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق تلفن همراه خود دریافت کنند و بدین صورت از مراجعه غیر ضروری آنها به شعب جلوگیری می شود.

در این شیوه مشتری اطلاعات مربوط به تغییرات حساب خود را از بانک دریافت و دستوراتی مبنی بر انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر را صادر می کند. با تمام این تفاسیر اصلاحات راهبردی در سیستم های بانکداری الکترونیک به دلیل تفاوت های علمی و فنی موجود در آن نسبت به سیستم های سنتی از اهمیت بالا تری برخوردار است و لذا باید در این امر موارد زیر را مورد توجه قرار داد.

۱) توسعه طرح های مطالعاتی و نیاز سنجی: با توجه به اینکه مشکلات و معضلات هر سیستمی با بهره گیری از مطالعات و بررسی های کارشناسانه مورد ارزیابی قرار می گیرد لذا به جاست که برای گزینش هر فناوری قبل از هر چیز نیاز سنجی نسبت به آن صورت پذیرد تا ضمن پیاده سازی کارا ترین تکنولوژی از هدر رفتن وقت و سرمایه و در نهایت هم عدم رفع مشکل جلوگیری شود.

۲) گزینش و پیاده سازی فناوری : بعد از نیاز سنجی باید نسبت به گزینش و پیاده تکنولوژی خاصی که بیشترین و بالاترین کارایی و امکان رفع نیاز را دارد اقدام کرد و البته نباید از این غافل بود که مرحله پیاده سازی خود شامل مراحل مختلف آزمایش و انطباق و به روز رسانی می باشد.

۳) توسعه دانش منابع انسانی: از مهمترین شاخص های پرورش و بسط یک فناوری در سیستم بانکی بالا بودن و همگام بودن دانش نیروی انسانی راهبر این سیستم ها می باشد که در این صورت گام مهمی در جهت پذیرش عمومی آن برداشته شده است.

۴) تشویق و ترغیب و جلب اعتماد عمومی: سیستم های بانکداری الکترونیکی اگر چه بسیار دقیق و کارا باشند ولی تا زمانی که از جنبه های حقوقی و امنیتی مورد تایید قرار نگیرند مورد اقبال عمومی قرار نمیگیرند. لذا جهت گیری فنی و تبلیغی باید به سویی باشد که تکنولوژی به واقع با فراهم آوری آسایش فکری مشتری مورد پذیرش او قرار گیرد.

۵) توجه به گسترش کمی و کیفی خدمات تنوع کمی و در عین حال کیفی خدمات از دیگر جنبه های مثبت در توسعه تکنولوژی می باشد.

۶) توجه به گسترش خدمات در زمان و مکان با این نگرش که در صورت تصمیم به گسترش یک تکنولوژی باید حداکثر تطابق با زمان و مکان را داشته باشد یعنی هر شخصی در هر موقعیت جغرافیایی و به صورت ۲۴ ساعت در روز و هفت روز در هفته بتواند از سیستم سرویس مورد نیازش را دریافت کند.

۷) تطابق داشتن و حمایت کردن از سایر ارگان های اقتصادی که در جهت بهره گیری از سیستم های نوین در ساختار خود هستند از جمله می توان به خدمات گمرکی، پستی، تجاری و.. اشره کرد.

۸) باز مهندسی سیستم های سازمانی و به خصوص سیستم های مدیریت ارتباط مشتریان چون بانکها به عنوان یکی از بزرگترین ارگان هایی هستند که بیشترین و مهمترین کار آنها با مشتریان است.

در نتیجه جریان اصلاحات راهبردی درنظام های بانکی کشور برای پیاده سازی بانکداری الکترونیک نیازمند عزم و اراده ای محکم و علاقمند به ایجاد تحول و نوگرایی است ، اصلاحاتی که بدون شک باید مبتنی بر دانش و فناوری های اطلاعاتی ارائه خدمات نوین بانکداری امروز جهان به نام بانکداری الکترونیکی باشد.

پیشنهادات:

در این قسمت راه حلها و راهکارهایی برای افزایش استفاده از خدمات الکترونیکی در بانکهای ایران به اختصار شرح داده میشود :

1- برگزاری دوره آموزشی مستمر برای تمامی کارکنان در خصوص این صنعت ٬ آنهم بصورت اجباری و در زمانهای مناسب و به دنبال آن برگزاری دوره های باز بینی برای کارکنان بعد از گذراندن دوره های اصلی ٬ برای یادآوری اطلاعات قبلی و باز آموزی اطلاعات جدید که سبب فراگیری همه کارکنان قدیمی

...

...

Download as:   txt (15.6 Kb)   pdf (176.1 Kb)   docx (30.5 Kb)  
Continue for 7 more pages »
Only available on OtherPapers.com
Citation Generator

(2011, 07). E-Banking. OtherPapers.com. Retrieved 07, 2011, from https://www.otherpapers.com/essay/E-Banking/7513.html

"E-Banking" OtherPapers.com. 07 2011. 2011. 07 2011 <https://www.otherpapers.com/essay/E-Banking/7513.html>.

"E-Banking." OtherPapers.com. OtherPapers.com, 07 2011. Web. 07 2011. <https://www.otherpapers.com/essay/E-Banking/7513.html>.

"E-Banking." OtherPapers.com. 07, 2011. Accessed 07, 2011. https://www.otherpapers.com/essay/E-Banking/7513.html.