OtherPapers.com - Other Term Papers and Free Essays
Search

Swot Analysis - Oil and Gas

Essay by   •  January 25, 2016  •  Case Study  •  3,080 Words (13 Pages)  •  1,836 Views

Essay Preview: Swot Analysis - Oil and Gas

Report this essay
Page 1 of 13

DRB-HICOM

LATAR BELAKANG

DRB-HICOM Berhad adalah sebuah konglomerat terkemuka di Malaysia terlibat terutamanya dalam automotif, perkhidmatan dan hartanah, aset dan perniagaan pembinaan. Pegangan Kumpulan termasuk ikon negara seperti PROTON Holdings Berhad ("PROTON") dan Pos Malaysia Berhad ("Pos Malaysia"), serta Composites Technology Research Malaysia ("CTRM"), yang memainkan peranan penting dalam bekalan global rantaian bahagian penerbangan. Mengenai hartanah, aset dan sektor pembinaan, DRB-HICOM adalah pemaju yang jenama berprestij Glenmarie yang telah menjadi sinonim dengan kemewahan dan kualiti di negara ini.

Penggabungan antara Heavy Industries Corporation of Malaysia Berhad ("HICOM") dan Diversified Resources Berhad ("DRB") pada tahun 2000, DRB-HICOM secara aktif telah mengembangkan portfolionya dalam memastikan strategi mereka untuk mewujudkan rantaian nilai akhir-ke-akhir untuk perniagaan utamanya. Ia juga telah memulakan rasionalisasi dalam merancang untuk melupuskan aset bukan teras bagi mewujudkan penggunaan sumber yang lebih cekap pembangunannya.

DRB-HICOM juga berjaya memegang beberapa perjanjian konsesi dengan kerajaan persekutuan dan negeri di Malaysia bagi menyediakan perkhidmatan pelupusan sisa dan juga untuk menyediakan pemeriksaan kenderaan komersial. Pada masa yang sama, DRB-HICOM adalah kontraktor pertahanan utama bagi negara ini yang terlibat dalam pembangunan, pemasangan dan pengedaran kenderaan tentera untuk Angkatan Tentera Malaysia.

Pengambilalihan PROTON pada tahun 2012 semasa pembangunan ekosistem automotif yang lengkap yang terdiri daripada reka bentuk kenderaan dan pembangunan, komponen pembuatan, pemasangan, pemeriksaan dan pengagihan kepada jualan dan perkhidmatan selepas jualan, bermakna bahawa DRB-HICOM kini mempunyai perniagaan automotif yang paling komprehensif dalam negara.

Lanjutan dari itu, DRB-HICOM telah menandatangani memorandum persefahaman dan memperolehi lesen perjanjian dengan Negara Jepun bagi pengeluaran kereta Suzuki pada bulan Jun 2015 di mana ia akan memberi akses kepada PROTON untuk meneroka penambahbaikan dan kecekapan kos untuk model kereta masa depan. Selain kereta tempatan, DRB-HICOM juga terlibat dalam memasang dan mengedar jenama global yang lain seperti Audi, Honda, Isuzu, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Suzuki dan Volkswagen.

Rantaian bekalan automotif ini terus disokong oleh perolehan francais Malaysia AVIS di pada tahun 2012, dan seterusnya menambah dimensi baru kepada Kumpulan perniagaan berkaitan automotif. AVIS meruakan jenama dunia bagi perniagaan kereta sewa dan ia merupakan satu langkah yang perlu bagi menjana sinergi aset DRB-HICOM dalam ekosistem sector automotif yang sedia ada.

DRB-HICOM juga terlibat dalam pemasangan dan pengedaran motosikal, komersil dan kenderaan custom. Di dalam tahun kewangan berakhir pada 31 Mac 2014, DRB-HICOM tealah menandatangani perjanjian kerjasama India TATA Motors Ltd untuk meningkatkan pemasangan dan keupayaan pengedaran kenderaan komersilnya.

Kolej Automotif Antarabangsa ("ICAM"), adalah salah satu daripada beberapa kolej di Asia memberi tumpuan semata-mata kepada industri automotif dan DRB-HICOM merupakan pemilik dan pengurus kepada kolej tersebut.

ICAM kini sedang mencari status universiti dan memulakan kerjasama dengan institusi pengajian tinggi asing termasuk UK Liverpool John Moores University dan University of Warwick, serta Chartered Institute of Logistics and Transport UK ("CILT"), Teknologi British dan Majlis Pendidikan ("BTEC") dan mengadakan kerjasama dengan institusi tempatan seperti Universiti Multimedia, Universiti Malaysia Pahang dan Universiti Pertahanan Malaysia untuk meluaskan penawaran pengajiannya kepada pelajar.

Selain daripada pendidikan, aktiviti perniagaan utama DRB-HICOM dalam sektor perkhidmatan adalah pengurusan sisa, pemeriksaan kenderaan, perbankan, logistik dan komponen pembuatan. Alam Flora Sdn. Bhd. merupakan sebuah syarikat pengurusan pengurusan sisa pepejal di negara ini. Syarikat ini kini memegang perjanjian konsesi untuk menyediakan perkhidmatan pengurusan sisa pepejal di beberapa negeri, dan juga menjalankan perniagaan bukan konsesi seperti menguruskan tapak pelupusan dan aktiviti pembersihan untuk pihak berkuasa tempatan kerajaan.

Sementara itu, PUSPAKOM Sdn. Bhd. merupakan satu-satunya pemegang konsesi Kerajaan untuk memeriksa kenderaan perdagangan di Malaysia. Syarikat ini memainkan peranan yang penting dalam menyumbang kepada keselamatan jalan raya dengan memastikan kenderaan diperiksa mempunyai tahap keselamatan yang tinggi. PUSPAKOM juga menjalankan pemeriksaan bagi kenderaan persendirian di stesen pemeriksaan sebagai sebahagian daripada perkhidmatan premium.

Pada tahun 2008, Kumpulan DRB-HICOM juga telah mengambilalih kepentingan ekuiti dalam Bank Muamalat Malaysia Berhad untuk menceburi perkhidmatan perbankan.

DRB-HICOM terus membina keupayaannya dalam sektor logistik melalui pengambilalihan strategik dan pembelian Pos Malaysia Berhad pada tahun 2011 dan Konsortium Logistik Berhad pada tahun 2013. Keupayaan pengedaran Kumpulan DRB-HICOM telah dipertingkatkan dengan pengambilalihan DRB-HICOM Asia Cargo Express Sdn. Bhd. (dahulu dikenali sebagai Gading Sari Aviation Services Sdn. Bhd.)

Dalam bidang pembuatan komponen, pengambilalihan CTRM oleh DRB-HICOM telah mencapai kemajuan yang ketara. CTRM memainkan peranan penting dalam global industri penerbangan dan bertanggungjawab untuk pembangunan dan pembuatan bahagian-bahagian pesawat kritikal untuk Airbus dan Boeing iaitu pesawat terbesar dan kedua terbesar pengeluar di dunia.

CTRM juga membekalkan komponen penerbangan penting kepada pengeluar pesawat terkemuka, dan ia juga mereka bentuk inovasi strategic dan bahan-bahan industri. Contohnya, CTRM mengambil bahagian sebagai rakan kongsi strategik dalam pembangunan kipas cowls bagi Boeing B787, Mitsubishi Jet, Bombardier C dan A350 Airbus. Ia merupakan satu yang perlu dibanggakan kerana hampir setiap pesawat Boeing dan Airbus yang terbang di dunia, terdapat komponen pada pesawat yang dibuat di Batu Berendam, Melaka, Malaysia.

Sementara itu, pengeluaran kenderaan dan pemasangan komponen kenderaan, terus menyokong pembangunan industri tempatan melalui inovasi yang terbit daripada penyelidikan menyeluruh dan aktiviti pembangunan organisasi. Pembuatan dan pemasangan kereta dan motosikal merupakan kekuatan teras rantaian nilai dan akan ia kekal sebagai asas aktiviti perniagaan. Komponen buatan tempatan yang digunakan dalam kereta Nasional dan jenama global diedarkan di Malaysia. Dari perspektif ini, aktiviti yang dijalankan oleh DRB-HICOM secara aktif memandu industri tempatan dan negara dalam segi inovasi, reka bentuk dan kualiti pengeluaran.

...

...

Download as:   txt (24.2 Kb)   pdf (396.4 Kb)   docx (759.5 Kb)  
Continue for 12 more pages »
Only available on OtherPapers.com